مدیر اقتصاد درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرونده الکترونیک سلامت تلاش دارد تا انقطاع بین سطوح مختلف نظام ارجاع را از میان برده و به این صورت، هم سلامت افراد را زودتر بازیابی کرده و هم هزینه های تحمیلی به نظام سلامت را تا حد زیادی کاهش دهیم.
دکتر ابراهیم پور در گفت و گو با وب دا؛ در خصوص نقش معاونت درمان در سامانه الکترونیک سلامت، گفت: مهمترین جنبه ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در دسترس بودن اطلاعاتی است که پراکندگی آن ها ما را از حقایق سلامت جامعه دور می کند.
سابق بر این بیمار در مراجعه به پزشکان مختلف، درمان های متفاوتی را نیز دریافت می کرد که با اتمام دفترچه درمانی خود؛ تمامی این اطلاعات (به چه پزشکی مراجعه و چه پروسه درمانی را پشت سر گذرانده) از میان می رفت.
این در حالی است که فرد برای درمان خود مقدماتی چون تهیه عکس، رادیولوژی و غیره را نیز دنبال میکند و این سوابق و تاریخچه نیز برای پزشکان و ارائه دهندگان خدمات درمان در زمان مور نیاز از میان رفته محسوب می شود و بیمار فراموش می کرد چه زمان و کجا و چرا این مقدمات را انجام داده است.
حال نکته قابل تامل این است که با از میان رفتن این اطلاعات، بیمار مجبور به تکرار این خدمات درمانی نیز خواهد شد و نه تنها وقت، بلکه هزینه زیادی به وی تحمیل می شود.
از سویی 90 درصد خدمات بستری و 70 درصد خدمات سرپایی را نیز بیمه ها متقبل می شوند که این هزینه ها در حال تکرار و هدر رفتن بود.
به صورت کلی پرونده الکترونیک سلامت چه ویژگی مهمی دارد که می توان بر آن تاکید داشت؟
برای پاسخ دادن به این سئوال باید ایجاد پرونده الکترونیک سلامت را از دو جنبه فردی و سازمانی بررسی کرد.
در جنبه سیستمی، مهمترین مشکل سیستمی ما که همان «سندروم رادار» است از طریق ایجاد این پرونده الکترونیک سلامت از میان خواهد رفت.
سندروم رادار به این معنا است که بیمار تا هنگام حضور در بیمارستان تحت نظارت ما است؛ اما به محض خروج از سیستم درمانی بیمارستان و یا مراکز درمانی از رادار نظارتی ما نیز خارج می شود.
این در حالی رخ می دهد که بر اساس نظام ارجاع؛ بیمار در ابتدا باید به پزشک عمومی مراجعه کرده و پس از معاینه در صورت تشخیص به متخصص و سپس به بیمارستان معرفی شود تا پس از درمان در بیمارستان، این پروسه به صورت معکوس ادامه پیدا کند.
پرونده الکترونیک سلامت در طول اجرای این پروسه تمامی اتفاقات و خدمات ارائه شده را ثبت و احوال بیمار را در اختیار ما قرار می دهد.
به این شکل که به جای دادن پرونده درمان بیمار به خودش، این اطلاعات، در حافظه سیستم برای همیشه باقی می ماند و در صورت نیاز به آن پرداخته می شود.
در حقیقت پرونده الکترونیک سلامت تلاش دارد تا انقطاع بین سطوح مختلف نظام ارجاع را از میان برده و به این صورت، هم سلامت افراد را زودتر بازیابی کنیم و هم هزینه های تحمیلی به نظام سلامت را تا حد زیادی کاهش بدهیم.
به لحاظ سیاست گذاری اهمیت پرونده الکترونیک سلامت را در چه می بینید؟
مهمترین فایده ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای دولت به عنوان متولی سلامت؛ تجمیع اطلاعات سلامت مردم کشور است.
به این شکل که به صورت دقیق می توان دید که مردم طبق چه روالی در حال درمان هستند، چه داروهایی را بیشتر مصرف می کنند، به چه مراکز درمانی و چه پزشکانی مراجعه بیشتری دارند، معاینات صورت گرفته از چه نوع است و...
بر این مبنا، تحلیل و سیاست گذاری در حیطه سلامت و درمان مردم برای سیاست گذاران این عرصه آسان تر صورت خواهد گرفت.
**در حال حاضر متولی اصلی ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه کدام معاونت است؟
متولی اصلی در این خصوص معاونت بهداشتی است. البته HIS فعال در حوزه درمان، ما را تا اندازهای در جریان امور درمانی بیماران در بیمارستان ها قرار می دهد و در آینده پروندهای الکترونیک سلامت به HIS بیمارستان ها متصل خواهد شد و ما خواهیم توانست تمامی مراحل ارجاع بیمار را از پزشک عمومی گرفته تا سطح بیمارستان فوق تخصصی در دسترس داشته باشیم.